Dalregementet besöker Rättvik

Lördagen den 16 maj besöker Dalregementets värnpliktiga Rättvik för att genomföra en ”sockenmarsch” och lära sig mer om kommunen. Klockan 17:30 bjuds alla som vill in till en avslutningsceremoni utanför kommunhuset.
Varje år byter Dalregementets grundutbildningskompani namn efter en dalakommun med historisk militär anknytning. Årets cirka 200 värnpliktiga ingår i år i Rättviks kompani.
Lördagen den 16 maj genomför därför Rättviks kompani en sockenmarsch för att stärka sin förankring till orten och ge de värnpliktiga chansen att lära sig mer om ”sin” kommun/socken.
Under förmiddagen kommer plutonerna marschera vandringleden ”Tre toppar” för att efter lunch marschera mellan minnesmärket för Rättviks kompani vid Rättviks kyrka och Gustav Vasas minnessten där de får lära sig mer om Rättvik.
Runt klockan 17:00 marscherar det samlade kompaniet från Långbryggan till kommunhuset där det hålls en avslutningsceremoni klockan 17:30 där Kommunstyrelsens ordförande Ulrica Momqvist (C) håller tal.
Som Rättviksbo eller besökare får du gärna titta på marschen mellan Långbryggan och kommunhuset och närvara under avslutningsceremonin.
Hålltider
Klockan 17:00
- Kompanimarsch mellan Långbryggan och kommunhuset
Klockan 17:30 - 18:00
- Avslutningsceremoni utanför kommunhuset
Denna sida uppdaterades av Birgitta Svensson