Trygghetslarm

Larmknapp på handleden.

Larmknapp på handleden. Foto: © Lennart Edvardsson

Vad är ett trygghetslarm?

Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till ditt eluttag. När du trycker på larmknappen kan du dygnet runt komma i kontakt med trygghetscentralen för att få hjälp när något akut hänt.

Så här får du ett larm

Du ansöker om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare.

För trygghetslarmet betalar du en installationsavgift och en månadsavgift.

Personalen har en nyckel

När du får ditt larm ska du lämna en bostadsnyckel till oss.

Du ska skriva på ett intyg för att vår personal ska få låsa upp din dörr och gå in i din bostad när du larmar.

Nyckeln förvaras i en nyckelgömma som vi monterar, i eller vid din dörr.

Ring larmadministratören på 0248-70 410 för mer information.

Så fungerar larmet

Trygghetslarmet sitter på din handled, ungefär som en klocka, eller hänger som ett halsband. Ha alltid den bärbara larmknappen på dig. När du trycker på knappen kommer du i kontakt med Trygghetscentralen.

På Trygghetscentralen finns det personal som svarar på larm dygnet runt. Du kan prata med personalen utan att lyfta på telefonluren, oavsett var du befinner dig i din bostad. Larmet fungerar inte utanför bostaden.

Hemtjänsten åker hem till dig

Om Trygghetscentralen inte får kontakt med dig ringer de alltid upp på din telefon. Trygghetscentralen ringer personal på hemtjänsten som kontaktar dig. Svarar du inte åker personalen hem till dig.

Använd larmet akut

Trygghetslarmet används bara akut. Det kan till exempel vara om du ramlar eller blir akut sjuk.

Varje dygn görs ett provlarm

Var 23:e timme görs en automatisk säkerhetskontroll. Blir det strömavbrott fungerar larmet med batteri i 36 timmar.

Kontakta alltid larmadministratören om du haft ett längre strömavbrott.

Tänk på att ny teknik kan störa

Trygghetslarmet kan påverkas om larmapparaten står för nära en basstation till en bärbar telefon. Trygghetslarmet kan också störas om du har flera typer av trygghetslarm

Du får mer information vid installation av trygghetslarm.

Om du flyttar

Kontakta alltid larmadministratören i god tid om du ska flytta. Trygghetslarmet ska installeras i den nya bostaden innan du flyttar in. Detsamma gäller om du byter lås i bostad.

Vid uppsägning av larm

Om du inte behöver larmet ska du eller en anhörig till dig kontakta din larmadministratör. Larmet kan inte överlåtas till någon annan.

Om larmet inte lämnas tillbaka måste du betala för det. Detsamma gäller om du tappar bort sändarknappen.

Trygghetslarm är en vit dosa med tre knappar och liten antenn.

Så här ser trygghetslarmet ut.

Kontakt

Larmadministratör

Måndag, tisdag och torsdag kl. 8–14.
0248-70 410

Vid akuta fel på trygghetslarmet ska du ringa din hemtjänstgrupp klockan 7–21.

Vikarbyn: 070-646 31 96
Lerdal/Söderås: 070-658 14 50

Knekten: 070-619 81 66
Enålund: 070-302 51 48
Björken: 070-231 98 56

Centrala Rättvik: 070-261 14 67

Boda hemtjänst: 070-494 86 17

Furudals hemtjänst: 070-691 18 25

Postadress

Rättviks kommun
795 80 Rättvik