Trygghetslarm
Vad är ett trygghetslarm?
Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till ditt eluttag. När du trycker på larmknappen kan du dygnet runt komma i kontakt med trygghetscentralen för att få hjälp när något akut hänt.
Så här får du ett larm
Du ansöker om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare.
För trygghetslarmet betalar du en installationsavgift och en månadsavgift.
Personalen har en nyckel
När du får ditt larm ska du lämna en bostadsnyckel till oss.
Du ska skriva på ett intyg för att vår personal ska få låsa upp din dörr och gå in i din bostad när du larmar.
Nyckeln förvaras i en nyckelgömma som vi monterar, i eller vid din dörr.
Ring larmadministratören på 0248-70 410 för mer information.
Så fungerar larmet
Trygghetslarmet sitter på din handled, ungefär som en klocka, eller hänger som ett halsband. Ha alltid den bärbara larmknappen på dig. När du trycker på knappen kommer du i kontakt med Trygghetscentralen.
På Trygghetscentralen finns det personal som svarar på larm dygnet runt. Du kan prata med personalen utan att lyfta på telefonluren, oavsett var du befinner dig i din bostad. Larmet fungerar inte utanför bostaden.
Hemtjänsten åker hem till dig
Om Trygghetscentralen inte får kontakt med dig ringer de alltid upp på din telefon. Trygghetscentralen ringer personal på hemtjänsten som kontaktar dig. Svarar du inte åker personalen hem till dig.
Använd larmet akut
Trygghetslarmet används bara akut. Det kan till exempel vara om du ramlar eller blir akut sjuk.
Varje dygn görs ett provlarm
Var 23:e timme görs en automatisk säkerhetskontroll. Blir det strömavbrott fungerar larmet med batteri i 36 timmar.
Kontakta alltid larmadministratören om du haft ett längre strömavbrott.
Tänk på att ny teknik kan störa
Trygghetslarmet kan påverkas om larmapparaten står för nära en basstation till en bärbar telefon. Trygghetslarmet kan också störas om du har flera typer av trygghetslarm
Du får mer information vid installation av trygghetslarm.
Om du flyttar
Kontakta alltid larmadministratören i god tid om du ska flytta. Trygghetslarmet ska installeras i den nya bostaden innan du flyttar in. Detsamma gäller om du byter lås i bostad.
Vid uppsägning av larm
Om du inte behöver larmet ska du eller en anhörig till dig kontakta din larmadministratör. Larmet kan inte överlåtas till någon annan.
Om larmet inte lämnas tillbaka måste du betala för det. Detsamma gäller om du tappar bort sändarknappen.
Kontakt
Larmadministratör
Måndag, tisdag och torsdag kl. 8–14.
0248-70 410
Vid akuta fel på trygghetslarmet ska du ringa din hemtjänstgrupp klockan 7–21.
Vikarbyn: 070-646 31 96
Lerdal/Söderås: 070-658 14 50
Knekten: 070-619 81 66
Enålund: 070-302 51 48
Björken: 070-231 98 56
Centrala Rättvik: 070-261 14 67
Boda hemtjänst: 070-494 86 17
Furudals hemtjänst: 070-691 18 25
Postadress
Rättviks kommun
795 80 Rättvik
Denna sida uppdaterades av Annelie Steger Engholm