Hjälp att ringa

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net eller Teletal.

Texttelefoni.se

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. Samtalen förmedlas under sekretess och alla förmedlare har skrivit under avtal om sekretess, enligt Offentlighets- och sekretesslagen.

Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

  • För dig som skriver din dialog: texttelefon@texttelefoni.se
    Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens webbplats eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog.
    Telefon: 020‑600 650
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Mer information hittar du på Texttelefoni.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Bildtelefoni.net

Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

  • För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu
    Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens webbplats eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen.
    Telefon: 020‑28 00 20
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Mer information hittar du på Bildtelefoni.net. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Teletal

Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12–16. Tjänsten är kostnadsfri.

Teletal når du via telefon: 020-22 11 44

Mer information hittar du på Teletal.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kostnadsfri nummerupplysning

Personer som har en bestående funktionsnedsättning kan ha möjlighet att få kostnadsfri nummerupplysning hos 118 400. Denna tjänst, inklusive kundtjänst sköts av Eniro 118 118.Mer om tjänsten hittar du på 118400.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kontakta kundtjänst på telefon 020-36 46 56 eller e-post info@118400.se om du har frågor. De lämnar mer information och skickar ansökningsblankett.

Utifrån typ av funktionsnedsättning

PTS (Post och telestyrelsen) har uppdraget att tillhandahålla tjänster som ger personer med funktionsnedsättning likvärdig tillgång till telefoni och post som andra grupper i samhället har. Flera av tjänsterna är även till för personer som är i kontakt med personer som behöver använda tjänsterna beroende på funktionsnedsättning eller hög ålder.

Läs mer om tjänsterna på sidan "Tjänster för inkluderande samtal" hos PTS Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..