Sjukvårdsrådgivning 1177
1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Du kan ringa dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs.
När du ringer 1177
Det är bra att ha tyst omkring dig när du ringer eftersom det är viktigt att du och sköterskan hör varandra tydligt.
När du ringer 1177 får du ett antal valmöjligheter innan du kopplas till en sjuksköterska. Du blir ombedd att knappa in personnumret för den som ärendet gäller. Om ärendet gäller dig själv kan du i de flesta regioner välja att identifiera dig med e-legitimation, antingen med BankID eller Freja eID plus. Du kan också välja att vänta kvar utan att ange personnummer.
Förutsättningar för en god kvalitet i de råd som ges
Varje region driver sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning, antingen i egen regi eller genom upphandlad underleverantör.
1177.se – råd om vård på webben
Besök 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att få kunskap och hitta tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges regioner. Du kan läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter. Här kan du också hitta kontaktuppgifter till vårdmottagningar och logga in för att kontakta vården.
1177-appen
1177-appen är en tjänst från Sveriges regioner. I appen får du tillgång till 1177.se.
I 1177-appen hittar du information om hälsa och sjukdomar, regler och rättigheter och var du kan hitta vård. Du kan också logga in och till exempel läsa din journal eller boka ett besök.
Hur får jag tillgång till 1177-appen?
- Ladda ner appen från Google Play om du använder Android i mobiltelefonen.
- Ladda ner appen från App Store om du använder iOS i mobiltelefonen.
Denna sida uppdaterades av Carl-Johan Uhlin