Rättvikslärare bäst i Sverige – Loman Lars Eriksson utsedd till Årets UF‑lärare

Andreas Mörck, förbundsdirektör på Almega Utbildning som var tävlingsvärd för utmärkelsen och Årets UF-lärare Loman Lars Eriksson, Stiernhööksgymnasiet, Rättviks kommun. Foto: Ung Företagsamhet
Han får elever att våga mer och tro på sina idéer. Nu har Loman Lars Eriksson vid Stiernhööksgymnasiet i Rättvik utsetts till Årets UF‑lärare i Sverige.
– Det är mycket puls och svaga knän, det känns stort och mäktigt. Det här är sextonde året som jag är UF‑lärare. Det bästa är att se elevernas utveckling under UF‑året. När de börjar vågar de inte ta kontakt eller höra av sig, men när året är slut ser jag hur de vågar mer och sträcker på sig, säger Loman Lars Eriksson i en kommentar på Ung Företagsamhets webbplats.
Utmärkelsen väcker stor stolthet lokalt.
– Bakom varje ung människa som vågar tro på en idé finns ofta en vuxen som har sett, stöttat och uppmuntrat. Loman Lars Eriksson är en sådan lärare. Att han nu utses till Årets UF-lärare i Sverige är väldigt välförtjänt. Det säger också mycket om det fina arbete som görs på Stiernhööksgymnasiet och om vilken skillnad engagerade lärare kan göra i unga människors liv, säger Ulrica Momqvist (C), kommunstyrelsens ordförande.
– Jag blir både glad och stolt över att Loman uppmärksammas på den här nivån. Hans sätt att möta eleverna och få dem att växa har under många år bidragit till starka resultat, både regionalt och nationellt, säger Per Bodin Hansen, rektor vid Stiernhööksgymnasiet.
– Det känns fantastiskt roligt – ett mycket välförtjänt erkännande. Det här är ett tydligt exempel på vilken skillnad en engagerad lärare kan göra. Det handlar inte bara om kunskaper, utan om att bygga självförtroende och framtidstro hos eleverna, säger Kristina Dhenstrand, förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen.
En lärare som gör skillnad
Utmärkelsen Årets UF‑lärare delas ut till lärare som på ett engagerat och framgångsrikt sätt arbetar med Ung Företagsamhet i undervisningen. I juryns motivering lyfts Loman Lars Erikssons förmåga att kombinera tydligt ledarskap med ett stort engagemang och en genuin omtanke om varje elev:
”UF‑läraren är en lärare som genom sitt engagemang, ledarskap och genuina omtanke gör verklig skillnad för sina elever. Årets UF‑lärare har byggt upp en stark och inkluderande UF‑kultur där elever får stöd att utvecklas som entreprenörer och människor. Med en unik förmåga att se varje elev skapar UF‑läraren en trygg och inspirerande miljö där alla vågar utmana sig själva och växa.
UF‑läraren ser möjligheter, hittar nya vägar och bidrar därigenom till att utveckla både undervisningen och skolan. UF‑läraren kombinerar höga ambitioner med värme, flexibilitet och ett starkt elevfokus och är för många elever ett avgörande stöd under UF‑året.
UF‑läraren anpassar sin metodik efter nya generationer och ser vad varje enskild elev behöver för att utvecklas och lyckas.
Årets UF‑lärare är Loman Lars Eriksson.”
Långsiktigt arbete bakom framgången
Utmärkelsen bekräftar ett långsiktigt arbete där elevernas utveckling står i centrum.
– Loman har en särskild förmåga att skapa trygghet och samtidigt utmana eleverna att ta nästa steg. Det är också en styrka att vi arbetar tillsammans kring UF på skolan – det ger eleverna ett bra stöd genom hela resan, säger Per Bodin Hansen.
Entreprenörskap som får elever att växa
På Stiernhööksgymnasiet är Ung Företagsamhet en viktig del av undervisningen. Här får eleverna möjlighet att testa sina idéer i praktiken – från start till avveckling av ett företag.
– Det som är så värdefullt är att se hur eleverna utvecklas, inte bara i sitt företagande utan också som personer. De blir tryggare, mer självständiga och vågar ta plats, säger Per Bodin Hansen.
Arbetet sker i nära samarbete med näringslivet, vilket ger eleverna en tydlig koppling till verkligheten.
– När skola och näringsliv möts öppnas dörrar för unga människor. Eleverna får testa och tro på sina idéer och växa som människor. Den kopplingen är viktig, både för elevernas framtid och för ett starkt och levande Rättvik, säger Ulrica Momqvist (C), kommunstyrelsens ordförande.
Denna sida uppdaterades av Birgitta Svensson