2026-05-25

Krönika: Rättvik är redan en superkommun för mig

Rättvik är i final till Årets superkommun och när den här krönikan publiceras vet vi hur det gick. Men oavsett resultat står en sak fast: att Rättvik uppmärksammas nationellt säger något om den styrka som finns här.

Ulrica Momqvist

Och Årets superkommun är inte vilken rankning som helst. Dagens Samhälles utmärkelse bygger på 154 mätvärden inom 16 olika områden, bland annat ekonomi, skola, vård och omsorg, kultur och fritid, attraktivitet, digitalisering och civil beredskap. Rättvik är en av fem finalister i kategorin småstads- och landsbygdskommuner, där 134 kommuner har jämförts. Det är alltså inte en känslotävling eller resultatet av en enkät vi fyllt i, utan en bred genomlysning av kommuner som visar hur kommunen står stark i dag och är rustad för framtiden.

Det är roligt. Och det är viktigt.

Men för mig är Rättvik en superkommun också av andra skäl.

Jag trivs här för att Rättvik är en plats där det fortfarande finns närhet. Till naturen, till människorna och till besluten. Det är en kommun där man kan mötas i affären, på idrottsplatsen, vid Siljan eller utanför skolan och känna att man hör ihop.

Och kanske är det just därför den här finalplatsen betyder något.

Inte för att en rankning ensam kan beskriva en kommun. Inte för att siffror kan fånga allt det som gör Rättvik till Rättvik. Men för att den påminner oss om något som vi ibland glömmer bort.

Att vi kanske är bättre än vi själva förstår.

Det är lätt att bli hemmablind. Vi ser det som skaver. Vägen som borde ha lagats, beslutet som tog för lång tid, lokalen som behöver rustas, frågan som ännu inte är löst. Det ska vi inte blunda för. En kommun blir inte bättre av att man låtsas som att allt är perfekt.

Men den blir heller inte starkare av att vi glömmer bort allt som faktiskt fungerar.

För det finns mycket i Rättvik som fungerar. En stark ekonomi. Ett rikt föreningsliv. Företagare som vågar satsa. Medarbetare som varje dag gör skillnad. Byar där människor bryr sig. Natur, kultur och traditioner som skapar stolthet. Och en vardag där barn kan växa upp med både frihet och trygghet.

Det är inte litet.

Kanske är det just kombinationen som gör Rättvik starkt.

Årets superkommun är förstås en tävling. Någon vinner och andra gör det inte. Men för mig är det större än så. Att Rättvik tagit sig så långt visar att vi har något att bygga vidare på. Vi är bra. Men vi kan bättre. Och det är kanske just den kombinationen som driver Rättvik framåt.

Och kanske också att vi behöver bli lite bättre på att se oss själva utifrån ibland.

För när andra ser styrkan i Rättvik, då borde vi också våga göra det.

Så oavsett hur det gick i finalen vågar jag redan säga det:

Rättvik är en superkommun för mig.

Ulrica Momqvist
Kommunstyrelsens ordförande (C)



Denna sida uppdaterades av Birgitta Svensson