2024-11-27

Krönika: Mer än service – en värdig äldreomsorg för alla

När vi pratar om äldreomsorg är det lätt att vi pratar praktiska insatser, kostnader och boenden och glömmer att det även handlar om ett möte mellan människor. Att åldras är en resa fylld av förändringar, där trygghet och omtanke blir allt viktigare inslag i vardagen.

En person inomhus

Ulrica Momqvist (C), kommunstyrelsens ordförande

Varje gång personalen kliver in genom dörren till en äldre persons hem, börjar ett möte där trygghet och vänlighet är viktigt. Det är mer än ett jobb; det är en chans att skapa sammanhang och trygghet för den äldre, och samtidigt bli påmind om sitt värde och sin plats i världen.

Därför är det så roligt för oss i Rättvik att se att kommunen får toppbetyg i Socialstyrelsens senaste undersökning som de genomför varje år bland samtliga personer 65 år och äldre och som har hemtjänst eller boende på vård- och omsorgsboende i Sverige.

Rättvik är bäst i Dalarna och toppar listorna även på nationell nivå i flera av frågeställningarna! Det talar för engagemang och kvalitet bland personalen och det är värt att lyfta fram.

Vi kan vara stolta över att de som får stöd genom hemtjänsten upplever att de bemöts med respekt och värdighet. Det är en sak att leverera tjänster enligt ett schema, men något helt annat att se människan bakom varje uppdrag, något vår personal verkligen lyckats med.

Rättviks hemtjänst rankas bäst i Dalarna och delar förstaplatsen i landet när det kommer till just bemötande – en prestation som få kommuner kan mäta sig med.

På våra särskilda boenden är maten en del av omsorgen. Måltiderna är ett av dagens viktigaste inslag, och att den håller hög kvalitet är både en trivselfråga och en del av hälsan. I Sverige ligger vi här på fjärde plats och på andra plats i Dalarna – ett kvitto på det noggranna arbetet bakom varje serverad måltid. Också när gäller punktlighet i hemtjänsten rankas Rättvik högt.

Men det finns också utmaningar framåt. Med en åldrande befolkning kommer trycket på äldreomsorgen att öka, och behoven blir mer komplexa. För att bibehålla den omsorg vi levererar idag krävs att vi satsar på rekrytering och utbildning av engagerad personal, samtidigt som vi hittar innovativa lösningar för att möta framtida behov.

Teknik kan stötta, men det mänskliga mötet kommer alltid att vara kärnan. Det är en balansgång – att hålla omsorgen personlig och värdig, även när vi anpassar oss till nya krav.

Vi kan lära oss mycket av att lyssna på de äldre. De är bärare av våra gemensamma berättelser, och att vi som samhälle kan ge tillbaka genom en omsorg som respekterar dessa historier är något vi kan vara stolta över. I en tid när många pratar om brister inom äldreomsorgen kan vi i Rättvik känna en stolthet över de omdömen vi fått och den omsorg och respekt som präglar vår kommun.

Ulrica Momqvist (C)

Kommunstyrelsens ordförande