Företagsstafetten besöker Dala Fritidscenter

Från vänster: Ulrica Momqvist, Sebastian Jansson och Per Lejoneke.
Denna gång besöker vi Dala Fritidscenter som innan sommaren flyttade sin verksamhet från Mora till Rättvik.
Dala Fritidscenter som ägs av Sebastian Jansson startades i mindre skala 2016. På kort tid har företaget blivit en stabil och pålitlig aktör på husvagns- och husbilsmarknaden. Utbud och omsättning har ökat i takt med stor efterfrågan de senaste åren. Företaget har i dag fem anställda fördelat på Rättvik och Mora.
Affärsidén är att leverera nya och begagnade husvagnar och husbilar till hela Sverige. Många uttalat nöjda kunder visar att de tar stort ansvar för varje affär, stor som liten. I dag säljs cirka 160 fordon, fördelat på 140 husvagnar och 20 husbilar. De som köper husvagn eller husbil är allt från barnfamiljer till pensionärer med utflugna barn som vill uppleva något nytt. Att det blev Rättvik är kanske en slump.
Sebastian bestämde sig för att han behövde större yta och kontaktade de flesta grannkommunerna till Mora. Vid det tillfället var tomten i Rättvik ledig och passade deras verksamhet. Nära vägen och nära till Rättviks camping. Även närheten till andra företag som bedriver verksamhet inom bilförsäljning är positivt. Det som finns kvar i Mora i dag är servicedelen/verkstaden och här letar de efter lokal i Rättvik. Sebastian tror sig behöva runt 200–400 kvadratmeter när det gäller ny lokal. Det är framför allt servicedelen som kanske kan utvecklas mer i framtiden. I dag består verksamheten till 80–90 procent av försäljning. Innan öppningen så investerades det mycket på tomten, ny lokal byggdes, nytt underlag (grus) lades och ett nytt staket runt området sattes upp. Här har Sebastian fått mycket hjälp, bra stöttning och gehör från Rättviks kommun.
När tomt och tidigare fastighet köptes följde även boendet som fanns på platsen med. Tanken var inte att driva boendet vidare men det gjorde man och under sommaren visade det sig att det finns ett intresse av boendet. Det är sammanlagt 21 rum och tolv ställplatser. Tanken är att fortsätta driva boendet men att marknadsföra det på ett annat vis, till exempel genom booking.com och andra kanaler som finns att tillgå.
Vad är bra med Rättvik?
– Det råder ett bra företagsklimat, en positiv anda svarar Sebastian Jansson.
Sebastian har fått den hjälp han behövt och lite till. Han upplever Rättviks kommun som inlyssnande och lösningsfokuserad.
Vad kan bli bättre med Rättvik?
– Kanske en mer generell information när man kommer med ett nystartat företag till Rättvik, innehållande info om företagarfrukostar, kontaktpersoner på kommunen etc.
Sebastian skickar stafettpinnen vidare till Wasabions nya ägare Solin Film AB.
Tack Sebastian för ett trevligt och givande besök!
Mer information
Denna sida uppdaterades av Carl-Johan Uhlin