Företagsstafetten besöker Mangévie

Bakre raden: Per Lejoneke, Martin Clarstedt. Främre raden: Davy Meersman-Backeljau, Evy Meersman-Backeljau och Ulrica Momqvist.
Denna gång har Företagsstafetten gjort ett nedslag hos företaget Mangévie i Furudal – ett B&B hotell, med tillgång till lägenheter. Företaget ägs av familjen Meersman, Davy och Evi samt de tre döttrarna med ursprung från Belgien. Familjen har gjort en spännande resa från att bo i Antwerpen till att köpa hus i Furudal utan att riktigt veta var Furudal låg någonstans.
I Belgien levde de ett hektiskt liv, med egna företag, men någonstans fanns en önskan om att göra något helt annorlunda. De hade tittat på Bali, Thailand och flera andra exotiska platser, men även Skandinavien fanns med i tankarna. Efter en åtta veckors rundresa i Danmark, Norge och Sverige hittade de sitt drömställe på internet. Drömstället låg i natursköna Furudal. De köpte huset, sålde det de hade i Belgien (två företag) och flyttade in 2019. I den köpta lokalen har det tidigare varit en gammal skola och en grundlig renovering genomfördes för att kunna erbjuda gästerna största bekvämlighet. Det som från början lockade med denna plats var fyra verkliga säsonger att njuta av. Varma, långa sommarnätter, höst med vackra färger, riktiga vintrar med snö och is samt den underbara våren med prunkande växtlighet.
Mangévie har idag ett brett utbud av aktiviteter att erbjuda sina gäster, både sommar och vinter. På sommaren erbjuds cykling, SUP, simning, vandring, spotting, kanot med mera. Vintertid erbjuds aktiviteter som skridskoåkning, hundsläde, längdskidåkning, ridning samt snöskoter.
Under vintern kommer 150–200 belgare till Mangévie och de bor upp till en vecka med ett fullt aktivitetsprogram inklusive mat. Det som serveras är mestadels lokalproducerat. För tillfället är vintersäsongen bättre bokad än sommarsäsongen.
När det gäller marknadsföring så jobbar de mycket med mun-till-mun metoden. Tidigare besökare blir en sorts ambassadörer som pratar gott om Mangévie. De lägger mycket tid på sociala medier och då med fokus på Instagram. Idag får de 80 procent av sina bokningar den vägen. Det finns även ett samarbete med ett belgiskt bolag, Nordic, som arrangerar rundresor i Sverige. Bokningar görs också genom Visit Dalarna och Booking. Det finns en önskan från ägarparet att i framtiden få dit ännu mer företagsevent, ledningsgrupper/styrelser, bröllop med mera. Fördelen med dessa aktiviteter är att det tidigt går att boka vad de vill ha vilket gör det lättare att planera.
Det som de upplever har fungerat bra med Rättvik är den stöttning och hjälp de fick när de skulle starta sitt företag i Sverige. Allt från att söka tillstånd, frågor runt ekonomi och bilda bolag, men även med andra funderingar så fick de bra hjälp från kommunen.
Vad som kan bli bättre i Rättvik är möjligtvis att säsongen lever längre inpå hösten. Som det är idag så stänger nästan allt vecka 32, efter Classic Car Week. Det finns en hel del gäster, framför allt utländska, som har sen semester och de skulle kunna vara en intressant målgrupp att vända sig till.
Ett annat önskemål är att det finns ett bra aktivitetsutbud för barn och ungdomar i kommunen. Det kan vara ett sätt att behålla dem lite längre i framtiden.
Denna sida uppdaterades av Carl-Johan Uhlin