2022-08-23

Företagsstafetten besöker Hotell Lerdalshöjden

Ulrica Momqvist, Elisabeth Willner Perez och Helena Back.

Ulrica Momqvist överlämnar stafettpinnen till Elisabeth Willner Perez. Till höger Helena Back.

En alltid lika glad Elisabeth Willner Perez möter oss på Hotell Lerdalshöjden. Än värmer solen och vi slår oss ner på uteserveringen. Elisabeth börjar berätta om en fantastisk sommar.

– Ja det har varit full fart sedan midsommar. Det finns så mycket som lockar besökare här i Rättvik och för vår del märks det tydligt att Dalhalla har haft många och välbesökta konserter. I juli slog vi rekord, vilket naturligtvis känns jätteroligt, säger Elisabeth.

Hotell Lerdalshöjden har 92 rum (186 bäddar), restaurang, bar, tre konferenslokaler, gym och en spa-avdelning. I år har Elisabeth även satsat extra mycket på utomhusaktiviteter, så kallade outdoor-upplevelser, och då speciellt på cykling. Hon blev tidigare i år Outdoor Qualified, vilket är en garant för exempelvis fina leder.

Elisabeth tog över driften av hotellet i april 2005 och hon vittnar om tio riktigt tuffa år.

– Ja, det har varit kämpigt många gånger. När jag tog över hade hotellet stått mer eller mindre tomt i ett antal år så några stamgäster fanns det inte, inte heller några konferens­bokningar. Det blev tio mycket intensiva år men nu är vi där vi är och jag är väldigt glad över resultatet, säger Elisabeth.

Elisabeth som hunnit fylla 70 år är nu även delägare i fastighetsbolaget Hotell Lerdalshöjden AB. På hotellet har hon sedan starten två fantastiska medarbetare – Hilde och Anna. Nu har även sonen Alexander börjat och han sköter allt kring hotellets ekonomi.

– Det känns tryggt och jag har nu fått mer tid till det jag gillar bäst – att fixa detaljerna, säger Elisabeth och skrattar.

Vad tycker du är bra med Rättvik?

– Jag säger som så många andra, vi har allt här! Jag uppskattar relationen med kommunen och då kanske främst med Martin Clarstedt och hans medarbetare. Det är så enkelt att bara ringa.

Vad tycker du att kommunen ska fokusera på framöver?

– Jag vet att det inte är kommunens uppgift men vi måst få hit en taxi. Som det är nu åker jag ofta ner till tågstationen och hämtar våra gäster – de tar sig ju inte hit annars. Skulle också önska att hemtjänsten fick mer tid för de äldre.

Vi tackar Elisabeth Willner Perez för ett trevligt och informativt möte. Elisabeth skickar nu stafettpinnen vidare till butiken PRIMO som vi besöker om några veckor.

Vid dagens företagsbesök deltog Ulrica Momqvist, kommunstyrelsens ordförande, Helena Back, Näringslivsteamet och Annette Riesbeck ordförande i Närvik. Besöket arrangerades i samarbete mellan Rättviks kommun och Närvik.