Rättviks kommun
Inloggning för skribenter
Personalinloggning mejlprogram

Varför mat och rörelse?

Ett äldre par på cykel. De ler mot varandra och ser mycket glada ut.

mostphotos.com/Wavebreakmedia

Det här händer om du äter nyttigt


Du blir inte tjock.

Du får inte ont i tänderna.

Du får friskare hjärta.

Det är mindre risk att du får sjukdomar som cancer och diabetes.

Du blir lugnare och inte så godissugen.

Gröna silhuettbilder av Ett glas med dryck, tomat, äpple, paprika och limpa.

Det här händer om du rör på dig


Du orkar mer.

Du blir inte lika sjuk eller förkyld.

Du somnar lättare.

Du blir starkare.

Du blir smalare.

Du blir gladare och lugnare om du tränar.

Du får lust att göra mer som är roligt och orkar träffa vänner.

Det är bra för hjärtat att röra på sig och du tänker bättre.

Lungor och hjärta får mer syre.

Kontakt

Folkhälsostrateg och drogförebyggare

Irene Sturve

0248-70 227