Rättviks kommun
Inloggning för skribenter
Personalinloggning mejlprogram

Mat

En tallrik med grillad fisk och grönsaker.

mostphotos.com/Vifi

Vi blir piggare och orkar mer om vi äter mat som kroppen behöver.

Om vi äter lagom mycket blir vi inte tjocka.

Den som rör på sig mycket behöver mer mat än den som sitter still mycket.

Den som sitter still behöver mindre mat.

Det är jobbigt för kroppen att vara tjock och du kan bli sjuk.

Mediciner kan göra att det är svårt att veta hur ofta och hur mycket man ska äta.

Vissa personer behöver stöd med att välja mat och dryck som är bra för kroppen och de kan behöva stöd för att äta bra.

Alla vet inte att de mår bättre av att dricka vatten och mjölk istället för läsk och att äta fisk istället för pizza. Många äter godis, chips, bullar och kakor för ofta och då orkar inte kroppen fungera som den ska.


Så här kan du äta bättre


Alla kan lära sig att äta nyttigare.

Ändra en sak i taget, till exempel ät en frukt istället för godis.

Stek lax när du brukar steka korv.

Ändra på något du äter varje dag. Du kan till exempel välja grovt bröd istället för vitt bröd till frukost.

Ät frukost, lunch, middag och mellanmål varje dag.

Fråga någon om du inte vet vad som är nyttigt.

Ät mer frukt, gärna tre frukter om dagen.

Ät grönsaker, helst två händer fulla om dagen.

En rund grön symbol med ett vitt nyckelhål i mitten.

Välj mat med nyckelhål. Det är mat med lite fett och socker.

Ät fisk tre gånger i veckan.

Välj olja eller flytande margarin när du lagar mat.

Välj grovt bröd med mycket fibrer.

Välj fullkorn när du köper flingor, pasta och ris.

Drick inte saft och läsk. Ät mindre godis, chips, kakor och glass. Det kan du göra en gång i veckan.

Kontakt

Folkhälsostrateg och drogförebyggare

Irene Sturve

0248-70 227