Gå till innehåll
Rättviks kommun
Rättviks kommun

Hjälp att ringa

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net

Texttelefoni.se

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. Den samtalsförmedlande tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

SIP: texttelefon@texttelefoni.se

Analog texttelefon: 020-600 600

Telefon: 020-600 650

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens webbplats eller mobilappen som finns tillgänglig på Google Play och App Store.

Läs mer om tjänsten Texttelefoni.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Teletal

Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel med att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Teletal tolkar endast på svenska och tjänsten är kostnadsfri.

Telefon: 020-22 11 44

Läs mer om tjänsten Teletal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Bildtelefoni.net

Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade.

Tjänsten är kostnadsfri och öppen dygnet runt - året runt. Du kan använda den så mycket du vill.

SIP: tolk@tolk.sip.nu

Telefon: 020-28 00 20

Läs mer om tjänsten Bildtelefoni.net. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kostnadsfri nummerupplysning

Personer som har en bestående funktionsnedsättning kan ha möjlighet att få kostnadsfri nummerupplysning hos 118 400. Denna tjänst, inklusive kundtjänst sköts av Eniro 118 118.Mer om tjänsten hittar du på 118400.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kontakta kundtjänst på telefon 020-36 46 56 eller e-post info@118400.se om du har frågor. De lämnar mer information och skickar ansökningsblankett.

Utifrån typ av funktionsnedsättning

PTS (Post och telestyrelsen) har uppdraget att tillhandahålla tjänster som ger personer med funktionsnedsättning likvärdig tillgång till telefoni och post som andra grupper i samhället har. Flera av tjänsterna är även till för personer som är i kontakt med personer som behöver använda tjänsterna beroende på funktionsnedsättning eller hög ålder.

Läs mer om tjänsterna på sidan Inkluderande telefonitjänster hos PTS Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..