Skicka faktura till Rättviks kommun

Sedan den 1 april 2019 gäller Lag (2018:1277) om elektroniska fakturor (e-fakturor) vilket innebär att fakturor till offentlig sektor måste vara elektroniska.

Detta innebär att alla leverantörer till Rättviks kommun måste skicka e-fakturor enligt den standard som gäller från och med 1 april 2019. Kravet på e-faktura gäller vid alla inköp, upphandlade så väl som direktköp, där betalning sker mot faktura.

PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor är inte e-fakturor enligt lagens mening.

Uppgifter för e-fakturering till Rättviks kommun

Rättviks kommun tar sedan mitten av april 2025 emot fakturor i peppol-format. Tidigare jobbade kommunen med formatet Svefaktura.

Format: Peppol Bis Billing 3
Peppol-ID: 0007:2120002171

Format: Svefaktura
Organisationsnummer: 212000-2171
GLN-kod: 7321200021712
VAN- operatör: Tieto Sweden AB

E-post för godkännande av e-faktura: efaktura@rattvik.se

Läs mer via följande länk till information om e-fakturering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Fakturareferens

Fakturor som skickas till kommunen måste innehålla fakturareferens för att komma fram till rätt mottagare i kommunen. För att e-faktura ska fungera är det viktigt att rätt fakturareferens är angiven, annars går den inte in i systemet.

För fakturor som är sekretessbelagda är det extra viktigt att du använder den fakturaadress som du och beställaren har kommit överens om.

Om du saknar fakturareferens ska du kontakta den person som gjort beställningen.

Korrekt märkta fakturor kan vi hantera på ett snabbt och effektivt sätt, vilket underlättar för dig som leverantör.

Fyll i alla uppgifter på fakturan

Var noga med att fylla i alla uppgifter på fakturan. Fakturor som saknar uppgifter skickas tillbaka för komplettering. Vår betalningspolicy är 30 dagar efter mottagen faktura, om inget annat avtalats med leverantören. När fakturor skickas tillbaka för komplettering ska förfallodatum ändras.

I våra upphandlingars kravspecifikationer ställer vi krav på att våra leverantörer ska kunna erbjuda e-faktura enligt vår standard.

Gratis fakturaportal

Om ni inte har ett affärssystem eller annan lösning som möjliggör att skicka e-faktura, kan ni utan kostnad använda en fakturaportal. Där registrerar ni och skickar in fakturor kostnadsfritt till oss (upp till 25 stycken per år).

Fakturaportalen - Kom igång!

För att börja skicka fakturor till Rättviks kommun via Fakturaportalen, gör så här:

  1. Registrera ert bolag hos Fakturaportalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
  2. Bekräfta registreringen genom att svara på ett aktiveringsmail som skickas till dig.
  3. Logga in på fakturaportalen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
  4. Vid första inloggningstillfället behöver ni ange "Medlems betalningsinformation". Gå till Inställningar/Skicka/Medlems betalningsinformation
  5. Registrera fakturan

Priser och medlemsnivåer

Om du fakturerar högst 25 fakturor per månad är medlemskapet helt gratis.
Det medlemskapet heter "Free". Du väljer medlemsnivå vid registrering.

Det finns även andra nivåer av medlemskap som är avgiftsbelagda (Free, Basic och Enterprise). Läs mer om vad dessa nivåer innebär på Fakturaportalens webbplats Länk till annan webbplats.. Där kan du även läsa om vilka övriga tjänster Fakturaportalen erbjuder (till exempel att ta emot e-fakturor).