Handlingsplan - Skapande skola

Handlingsplan för Skapande Skola & Skolkultur i Rättviks kommun 2025-2028.

"Barns och ungas rätt att både förstå och uttrycka sig på många sätt är en ledstjärna för arbetet med bidraget. "(Kulturrådet)

"Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet" (Lgr 11)

Nuvarande kulturinsatser

Sedan 2005 har eleverna i grundskolan garanterats minst en professionell kulturupplevelse per termin i någon form.

Arbetet sker i samverkan mellan grundskolan, Rättviks kulturhus och Folkmusikens hus. Förankringen till skolorna sker genom skolkulturombud från varje skola samt elevkulturombuden. Skolkulturombuden och elevkulturombuden ges möjlighet att ta del av utbuds- och inspirationsdagar som anordnas i regionen.

Bidraget från Skapande Skola ger oss möjlighet att komplettera kulturinsatser som redan finns och kunna ta ett värdefullt steg framåt; en möjlighet att erbjuda elever och personal spännande möten med professionella kulturutövare som kan visa på fler arbetssätt som en del i lärandet. De kulturella inslagen i skolverksamheten är ett viktigt verktyg för att skapa en skola för alla och ge eleverna en möjlighet att på olika sätt nå målen i utbildningen.

Organisationen kring Skapande skola i Rättviks kommun

Organisationen kring Skapande skola och Skolkultur i Rättviks kommun består av en styrgrupp med representanter från Rättviksskolan, Rättviks kulturhus, Folkmusikens Hus samt Musikskolan. Styrgruppens uppdrag är att presentera förslag på arrangemang och kulturutövare som är lämpade för våra barn och elever att få uppleva och arbeta tillsammans med.

Förslagen bearbetas och förankras i en referensgrupp som förutom styrgruppen består av pedagoger med varierande ämnesbakgrund. Varje skolenhet har ett skolkulturombud och i elevkulturombud.

Skolkulturarrangemangen produceras av Folkmusikens Hus och Rättviks kulturhus i samverkan. Skapande Skolaarrangemangen produceras av Musikskolan vars producent finansieras av grundskolan.

Skolkulturombud

Uppdraget som skolkulturombud innebär bland annat att vara representant i referensgrupp, medverka på möten och inspirationsdagar/utbudsdagar, delge kunskap samt erfarenheter och förmedla information vidare till sin skola. Därutöver har skolkultursombudet en övergripande roll på skolan när det gäller att inventera lokala behov, ha kontakt med besökande kulturaktörer samt delge referensgrupp/skolkulturgrupp information.

Elevkulturombud

Elevkulturombudet deltar på utbudsdagarna som årligen arrangeras i Dalarna. Elevkulturombudet förankrar sina förslag i respektive klasser. Skolkulturombudet för i sin tur elevernas förslag vidare till styrgruppen. Styrgruppen tar med förslagen i arbetet med kulturrådsansökan. Ansökan bereds årligen i december månad.

Elevkulturombuden deltar i referensgruppen. Genom utvärderingar fångar Skapande skola upp och utvärderar elevernas perspektiv och synpunkter på föreställningarna. Dessa utvärderingar sker i nära anslutning till kulturevenemanget.

Rektors medverkan

Övergripande planering: Styrgruppens rektorsrepresentant ansvarar för att förankra och informera om Skapande skolas och Skolkulturens termins- och läsårsplanering. Detta sker vid “Team-träffar F-9" där samtliga skolenheters ledningspersoner finns representerade. En återkommande punkt på dagordningen är Skolkultur/Skapande skola. Det ger möjligheten att informera om kommande

arrangemang som berör elever i olika årskurser. Informationen förmedlas dessutom via skolkulturombuden på respektive skolenhet.

Detaljplanering: Det lokala skolkulturombudet informerar berörd rektor inför varje kulturaktivitet.

Återkoppling: Berörd rektor får en sammanställning av arrangemangets utvärdering senast en månad efter avslutat arrangemang. För denna ansvarar skolkulturombudet.

Utvärdering

Varje kulturarrangemang utvärderas. Utvärderingen sker digitalt och använder samma digitala verktyg och upplägg som grundskolan vanligtvis använder. Frågebatteriet är utarbetat av styrgruppen och förankrat i referensgruppen.

Utvärderingarna sammanställs och delges referensgruppen/skolkulturgruppen för analys. Styrgruppen använder underlaget för vidare utveckling

Att stärka samverkan med kulturlivet

En positiv och stark samverkan mellan skola och kulturliv är av stor vikt. Samarbete med Kulturhuset (kulturenheten i kommunen, dess barn- o ungdomsbibliotekarie och kulturpedagog) samt med Folkmusikens hus och andra länsinstitutioner har en mycket viktig roll i detta samarbete. Via dessa institutioner finns en värdefull kontaktyta och en bred kompetens rörande regionens och hela landets kulturinstitutioner och fria kulturliv.

För att stärka samverkan ytterligare finns en strävan att utveckla ett samarbete med lokala kulturarenor. Det är även av vikt att visa våra elever det rika kulturliv som finns i övriga landet.

Att stärka kulturens roll i skolan

Att stärka kulturens roll i skolan ser vi som ett viktigt och långsiktigt arbete. Mötet mellan skolans elever, personal och de besökande kulturaktörerna vid respektive kulturinsats bidrar till kommunikation och ökad förståelse för varandras uppdrag och arbetsområden.

Styrgruppen för Skapande Skola i Rättviks kommun genom

_____________________________

Jonas Hjalmarsson, chef för kulturskolan, Rättviks kommun