Rättviks kommun

Ett friskare Rättvik

Ett gott liv för alla.

Vi arbetar med att stärka gemenskapen hos invånarna i Rättviks kommun. Vi vill att alla får ökad kunskap om aktiviteter som stärker ett gott och hälsosamt liv.

Vi vill hjälpa människor att hitta livets glädjeämnen och förstå vad kroppen behöver för att må bra.

Ikon som visar att det kommer en länk till lättläst information.

Ett gott liv för alla

Vi arbetar med fyra viktiga områden

  • Meningsfull sysselsättning.
  • Social gemenskap och mötesplatser.
  • Trygghet och säkerhet.
  • Hälsovanorna.
    – Vettiga matvanor.
    – Rörelse i vardagen.
    – Sömn.

Det är aldrig för sent att börja träna!

Forskning har visat att alla, även de allra äldsta, kan öka sin muskelstyrka tack vare styrketräning. Fysisk aktivitet är nödvändig för skelettet. Den har också positiva effekter på kondition, muskelstyrka och koordination vilket minskar risken för frakturer om olyckan är framme.

Motion kan även förbättra ditt psykiska välmående, eftersom alla organ i kroppen som berörs av våra stressreaktioner påverkas när vi rör oss.

Vardagsaktiv och fysisk träning.

Vardagen innehåller många tillfällen för motion. Du kan vara fysiskt aktiv genom att till exempel ta en promenad, hänga tvätt, städa eller ställa upp porslin i skåpen.

Med åren blir muskler och leder stelare. Genom fysisk träning som att träna styrka, smidighet och balans, håller du dig i form.

Du som tränar tre gånger i veckan kan bromsa det biologiska åldrandet med ungefär tio år. Är du ovan vid träning kan du få träningsvärk och bli lite stel i musklerna i början.

Balansträning har stor betydelse för att minska risken för fall. Mycket ska samspela för en god balans: balansorganen i örat, känsel i huden och funktionen i leder och muskler.
Fysisk aktivitet förbättrar dessa förmågor.

Tage Danielsson

"Kroppen mår bra om du rör på den,
då blir det bättre humör på den."

Tillsammans för ökad livskvalitet och hälsa.

Ikon som visar att det kommer en länk till lättläst information.

Lättläst – Ett friskare Rättvik

Tomater, gurka, kål, purjolök, broccoli och andra grönsaker.

Grönsaker. Foto: © Yvonné Öhrnell.

Bli gladare med nyttig mat och

rörelse


Det är viktigt att ta hand om sin kropp. Det kan du göra genom att äta bra mat och röra på dig en stund varje dag. Här får du råd om hur du kan äta nyttigt. Du får också tips på hur du kan röra på dig mer och om roliga saker du kan göra på fritiden.

Två gröna hjärtan.

Du som har en

funktionsnedsättning

Du behöver vara extra noga med att ta hand om dig. Du kanske har problem med din hälsa. Du kanske behöver stöd för att veta vad du ska göra för att kunna leva ett bra liv. Du kanske har svårt att röra dig, har en synskada eller en hörselskada.

Det kan också vara så att du är orolig, ledsen och mår dåligt av det. Du hittar också tips på dessa sidor som är riktade särskilt till dig.

Mat

En tallrik med grillad fisk och grönsaker.

mostphotos.com/Vifi

Vi blir piggare och orkar mer om vi äter mat som kroppen behöver.

Om vi äter lagom mycket blir vi inte tjocka.

Den som rör på sig mycket behöver mer mat än den som sitter still mycket.

Den som sitter still behöver mindre mat.

Det är jobbigt för kroppen att vara tjock och du kan bli sjuk.

Mediciner kan göra att det är svårt att veta hur ofta och hur mycket man ska äta.

Vissa personer behöver stöd med att välja mat och dryck som är bra för kroppen och de kan behöva stöd för att äta bra.

Alla vet inte att de mår bättre av att dricka vatten och mjölk istället för läsk och att äta fisk istället för pizza. Många äter godis, chips, bullar och kakor för ofta och då orkar inte kroppen fungera som den ska.


Så här kan du äta bättre


Alla kan lära sig att äta nyttigare.

Ändra en sak i taget, till exempel ät en frukt istället för godis.

Stek lax när du brukar steka korv.

Ändra på något du äter varje dag. Du kan till exempel välja grovt bröd istället för vitt bröd till frukost.

Ät frukost, lunch, middag och mellanmål varje dag.

Fråga någon om du inte vet vad som är nyttigt.

Ät mer frukt, gärna tre frukter om dagen.

Ät grönsaker, helst två händer fulla om dagen.

En rund grön symbol med ett vitt nyckelhål i mitten.

Välj mat med nyckelhål. Det är mat med lite fett och socker.

Ät fisk tre gånger i veckan.

Välj olja eller flytande margarin när du lagar mat.

Välj grovt bröd med mycket fibrer.

Välj fullkorn när du köper flingor, pasta och ris.

Drick inte saft och läsk. Ät mindre godis, chips, kakor och glass. Det kan du göra en gång i veckan.

Att röra på sig

Asfalterad förlängning av Långbryggan. Vi ser människor som promenerar.

Människor promenerar på Långbryggan i Rättvik. Foto: ©, Yvonné Öhrnell.

Det kan kännas jobbigt att röra på sig och bli varm och svettig. Men vi behöver röra på oss minst en halvtimme om dagen. Då kan vi promenera, dansa, simma eller göra något annat kul.

Många människor är tjocka och rör på sig för lite, för att de åker bil så ofta och har ett arbete där de inte behöver använda kroppen. Och för att det finns mat att köpa nära som inte är nyttig.

Många behöver stöd för att komma igång och att röra på sig och komma på något att göra som de trivs med.


En grön silhuett av ett dansande par.

Så här kan du göra för att röra på dig


Rör på dig minst en halvtimme om dagen. Det räcker bra med en promenad. Du kan också gympa, jogga, simma eller göra något annat roligt.

Om du tycker om att träna hårt kan du vila varannan dag.

Börja med något enkelt som är lätt att göra.

Det kan vara att arbeta i trädgården eller att gå istället för att åka buss till skolan eller jobbet.

Gör det tillsammans med någon så är det lättare att komma igång.

Börja med en kort promenad och gå lite längre varje vecka.

Träna inte när du är förkyld.

Gå i trapporna istället för att ta hissen.

Cykla eller gå istället för att åka bil eller buss.

Gå av bussen vid hållplatsen före den hållplats du brukar gå av vid och gå hem istället.

Promenera med stavar.

Prova en sport som verkar kul.

Varför mat och rörelse?

Ett äldre par på cykel. De ler mot varandra och ser mycket glada ut.

mostphotos.com/Wavebreakmedia

Det här händer om du äter nyttigt


Du blir inte tjock.

Du får inte ont i tänderna.

Du får friskare hjärta.

Det är mindre risk att du får sjukdomar som cancer och diabetes.

Du blir lugnare och inte så godissugen.

Gröna silhuettbilder av Ett glas med dryck, tomat, äpple, paprika och limpa.

Det här händer om du rör på dig


Du orkar mer.

Du blir inte lika sjuk eller förkyld.

Du somnar lättare.

Du blir starkare.

Du blir smalare.

Du blir gladare och lugnare om du tränar.

Du får lust att göra mer som är roligt och orkar träffa vänner.

Det är bra för hjärtat att röra på sig och du tänker bättre.

Lungor och hjärta får mer syre.

Text: Iréne Sturve