Rättviks kommun
Inloggning för skribenter
Personalinloggning mejlprogram
2015-02-20

Rättvik visar upp sig i House of Dalarna

Bild från mässan.

Mässan arrangeras i en av Lugnets idrottshallar under skid-VM. Bakom House of Dalarna står Region Dalarna, länets alla kommuner samt Landstinget Dalarna.

Väggarna går i falurött, inredningen andas Dalarna och på flera
TV-apparater rullar filmer om Dalarna. House of Dalarna är den naturliga centralpunkten på företagsmässan under skid-VM.

– Det här är kommunernas och landstingets gemensamma skyltfönster i samband med VM, berättar projektledaren Cecilia Jansson från Region Dalarna och hon fortsätter.
– House of Dalarna är lite unikt eftersom det är första gången vi har ett gemensamt skyltfönster i den här omfattningen. Vi har allt från utbildning och jobbmöjligheter till det turistiska perspektivet, besöksnäringen, säger hon.

Huset andas Dalarna

Syftet är förstås att marknadsföra Dalarna i samband med ett evenemang som i skrivande stund sålt över 175 000 biljetter.
– Långsiktigt vill vi så ett frö så att besökarna vill flytta hit. På kort sikt vill locka besökarna tillbaka. En positiv semesterupplevelse kan vara en dörröppnare för att väcka intresse för att flytta hit, säger Cecilia Jansson. Huset andas Dalarna. Ett dalaskåp, en Moraklocka, Leksandsstolar, dalahästar och så vidare.
– Vi vill visa vår livsstil, varför vi lever och bor här. Närheten till naturen med alla möjligheter till friluftsaktiviteter, de tydliga årstiderna. Vi vill visa kulturen – det starka arvet i kombination med nyskapande och modern design. Vi vill också visa vilka möjligheter det finns till jobb och utbildning, säger hon

Ett riktigt hem

House of Dalarna är uppbyggt som ett riktigt hem. Det finns ett vardagsrum, ett kök, ett aktivitetsrum, ett arbetsrum och en altan.
– Konceptet gör att vi kan berätta väldigt mycket på ett naturligt sätt med hjälp av väggar, golvet, möbler och alla inredningsdetaljer. Och på utsidan har vi outdoor-livet och årstiderna som är viktiga att kommunicera för oss. Det finns flera olika möjligheter att aktivera sig i huset. En stakmaskin där det går att prova på att staka sig i mål på Vasaloppet, ett bordshockeyspel där spelarna är målade i Leksands och Moras färger, en ”crawlmaskin”, aktivitetsrummet, gruvsimulator, filmer, musik med mera.
– Vi vill förstås få in folk i huset och få dem att stanna för att kunna visa alla fördelar som finns med Dalarna.

Startade för ett år sedan

Projektet ”House of Dalarna” startade på deltid i mars 2014. En arbetsgrupp med representanter från flera olika kommuner startades och sedan dess har gruppen, under ledning av Cecilia Jansson, arbetat fram konceptet.
– Allting bygger på samverkan och vi har tagit vara på styrkan i Dalarna som varumärke och byggt på det.

Text Lars Eriksson, Region Dalarna, 19 februari 2015


http://www.regiondalarna.se/nyhet/huset-som-ska-salja-dalarna-vm/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster