Lättlästa webbsidor på Internet

Foto: www.fotoakuten.se


Länkar i bokstavsordning

A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z   Å   Ä   Ö

 

8 sidor - lättlästa nyheter
8 SIDOR är lätt att läsa
och lätt att förstå.

 

A

Alla väljare
Allavaljare.se är en sajt för läsare som vill ha begriplig information i politiska frågor inför valet 2010.


Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket ansvarar för att ta fram regler för hur en bra arbetsmiljö ska vara.

 

B

Boverket
Arbetar med att planera för samhället.


Brottsförebyggande rådet - BRÅ
 

Brottsofferportalen
Som brottsoffer har du möjlighet att få hjälp.
Här kan du läsa mer.

BOJ - Brottsofferjouren
Brottsofferjouren ger hjälp till människor som råkat ut för brott. Länk till de lättlästa sidorna finns i huvudet.

 

C

CAN - Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning
Behöver du veta mer om alkohol eller narkotika?
Då kan du vända dig till CAN.
 

CSN - Centrala studiestödsnämnden
Här finns det information om studiemedel, studielån, att betala tillbaka lån och hemutrustningslån.
 

Centrum för lättläst
Centrum för Lättläst arbetar på regeringens och riksdagens uppdrag med att göra texter tillgängliga för människor som av olika anledningar har lässvårigheter eller är otränade läsare.

 

D

Datainspektionen
Här kan du läsa om personuppgifter, inkasso och kreditupplysning.
Om dina personuppgifter används på fel sätt kan du klaga hos Datainspektionen.

DO - Diskrimineringsombudsmannen

Det finns lagar mot diskriminering i Sverige och DO är den myndighet som arbetar mot diskriminering.
 

E


Ekobrottsmyndigheten

Ekobrottsmyndigheten arbetar med att stoppa ekonomisk brottslighet.
 

Elsäkerhetsverket
De tar fram regler för hur vi ska använda el så att människor och hus eller annat som vi äger inte skadas.
 

Energimyndigheten
Energimyndigheten är en statlig myndighet
som arbetar med frågor om energi.
 

Europaparlamentet
Europaparlamentet är en viktig del av Europeiska unionen.

Europaparlamentet bestämmer om lagar i EU-länderna
och om EU:s pengar 


 

F

Forum för levande historia
Forum för levande historia är en myndighet
som arbetar för att alla människor ska ha lika värde.
De arbetar för demokrati och mänskliga rättigheter.
 

Försäkringskassan
Försäkringskassan har många lättlästa broschyrer.
 

G


 

H

Handisam
Handisam är en myndighet, som arbetar med samarbete kring handikappolitik.

Havs
 

HO - Handikappombudsmannen
HO arbetar med frågor om diskriminering och funktionshinder.
 

Hjälpmedelsinstitutet
Hjälpmedelsinstitutet är ett nationellt kunskapscentrum som ska arbeta med hjälpmedel och tillgänglighet för människor med funktionshinder.

 

I

 

Institutet för framtidsstudier
Institutet för Framtidsstudier forskar om framtiden.
 

 

J

 

JO - Justitieombudsmannen
JO ska kontrollera att domstolarna och de statliga och kommunala myndigheterna följer våra lagar.

JämO - Jämställdhetsombudsmannen
JämO arbetar med att se till att kvinnor och män
har lika rättigheter på arbetet,
när de går på högskolan eller universitetet,
när de går i skolan
och på vissa andra områden i samhället.
 

 

K

 

KB - Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket samlar in allting som trycks i Sverige.
 

KBM - Krisberedskapsmyndigheten
KBM, jobbar med att förbereda Sverige för kriser.

Kommunal
Är en fackförening.

Konkurrensverket
Konkurrensverket ska se till att de svenska myndigheterna följer lagen om offentlig upphandling.
 

Kulturrådet
Statens kulturråd är en statlig myndighet,
som arbetar med kultur.
Kultur är bland annat teater, dans, musik, litteratur, bibliotek, tidningar om kultur, museer,
utställningar och konst.


Kungahuset

Här kan du läsa om Kungen och hans familj och om vad monarki är.

Körkortsportalen
Länsstyrelserna och Vägverket har lättläst text om:
Att ta körkort.
Att bli av med körkortet.
Förarbevis för mopeder.
Internationellt körkort.
Utländska körkort.
 
 

L

 

Landstinget Dalarna
Landstinget sköter hälso- och
sjukvården i Dalarna.

Lexin
Lexikon och ordböcker.
 

Livsmedelsverket
Livsmedelsverket har mycket lättläst
information om till exempel mat,
kontroll av livsmedel och kostråd.
 

Läkemedelsverket
Läkemedelsverket ska se till att
patienter och sjukvården får mediciner
som är säkra och fungerar bra.


 

M

 

Migrationsverket
Migrationsverket tar emot ansökningar
från personer som vill komma till
Sverige och stanna.

 

 

N

 

Naturvårdsverket

Naturvårdsverket är en myndighet som arbetar för
att alla ska ha en bra miljö nu och i framtiden.
  

O
 

 

P

 

Polisen
Lättlästa texter om polisen.
 

Post- och telestyrelsen
Skriver om telefoni, mobiltelefoni,
bredband, bredbands-telefoni och telefonkort.

Jämför priser och få goda råd om hur du
undviker risker när du använder Internet.

Du kan också läsa om vad Post- och telestyrelsen
gör för att funktionshindrade ska få hjälp
att använda post och telefoni och Internet.

 

Q

 

R

Radonguiden
Det här är radon.
Så mäter du radon.
Så sanerar du radon.
 

Regeringen och regeringskansliet
Regeringens uppgift är att leda Sverige.
Regeringen fattar 10 tusen beslut varje år.
Dessa beslut handlar om dig och mig.

Riksantikvarieämbetet
Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet.
De arbetar med kulturmiljöer och kulturarv.

Riksdagen
Här kan du läsa om riksdagen och demokratin.
Du kan också läsa om hur riksdagen arbetar
och vad riksdagen har beslutat.

Riksteatern
Riksteatern är en teater som reser runt i hela
Sverige och uppträder på olika teaterscener


Riksförbundet för Sexuell Upplysning - RFSU
RFSU arbetar med det som handlar om sex och
kärlek och relationer.


 

S

Statens fastighetsverk - SFV
SFV ska se till att vårt kulturarv inte blir förstört

Statens pensionsverk - SPV
De betalar ut pensioner till dom som av olika anledningar måste sluta arbeta.

Statskontoret
Statskontoret är en myndighet som arbetar för regeringen.
Statskontoret arbetar för att sådant som är till för alla i samhället ska fungera på ett bra och tryggt sätt.
 

Socialstyrelsen
Socialstyrelsen arbetar för att alla i Sverige
ska kunna leva bra och vara friska.

De arbetar också för att alla ska få
lika bra vård och omsorg.
 

Specialpedagogiska skolmyndigheten - SPSM
Arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar ska få utbildning.
 

Språkrådet
Språkrådet ansvarar för språkvården i Sverige.
De ska främja alla språk som används i Sverige.

Svensk Kärnbränslehantering AB - SKB
SKB ska ta hand om det kärnkraftverkens avfall.

Svenska kyrkan
Svenska kyrkan finns i hela landet med
2 tusen 500 församlingar.
 

Sveriges domstolar
Vad kan domstolen hjälpa till med?


 

T

TPB - Talboks- och punktskriftsbiblioteket
Här kan du läsa om vad som finns och hur
man gör för att låna.

 

Trafikverket

Det är en ny myndighet som har ansvar för alla trafikslagen:
vägar, järnvägar, trafik med båtar och med flyg.


Tullverket

Du kan läsa om vad du ska tänka på när du reser
och hur det går till att handla utomlands.


 

U

Unga fakta
Faktaämnen på ett lättförståligt sätt.

Ungdomsstyrelsen
Ungdomsstyrelsen arbetar med hur unga
har det i hela Sverige.
Det kallas nationell ungdomspolitik.
 

 

V

Valmyndigheten
Valmyndigheten planerar valet och ser till att allt fungerar.
 

Vägverket
Vägverket är en statlig myndighet
som ska se till
att alla människor i Sverige
kan resa och köra varor på svenska vägar.


 

W


 

X

 

Y


 

Z


 

Å

 

Åklagarmyndigheten
Är du brottsoffer?
Är du misstänkt för ett brott?
Är du vittne till ett brott?
Vad gör en åklagare?
Hur går en rättegång till?
Hur klagar man på en dom?

 

Ä

 

Ö



Kontaktinformation
Webbredaktör
Yvonné Wennberg Öhrnell
0248-70 125
webmaster@rattvik.se

 

Denna sida uppdaterades 2011-12-20 av Yvonné Wennberg Öhrnell