Rättviks kommun
Inloggning för skribenter
Personalinloggning mejlprogram

Lättläst om borgerlig vigsel

I Sverige kan du välja att gifta dig
religiöst eller borgerligt.
Att gifta sig borgerligt betyder att
vigseln inte är i en kyrka och att
det inte är en präst som viger.

Vill du gifta dig borgerligt kontaktar du en vigsel-förrättare. I Rättviks kommun har vi 5 stycken vigsel-förrättare.

Kontaktuppgifter till våra vigsel-förrättare hittar du under kontakt-information längre ner på sidan.

Du väljer var du vill gifta dig.
Du kan gifta dig i kommun-huset.
Du kan också gifta dig på en annan plats, som du väljer själv.

En borgerlig vigsel tar ungefär
5 minuter.

Innan du och din partner ska gifta er
måste ni fylla i ett papper.
Det är en blankett som heter
Ansökan om hinders-prövning.

Ansökan skickar ni till Skatteverket.
Intyget om hinders-prövning gäller i
4 månader.

Minst 2 personer måste vara med under vigseln för att vittna om att ni har gift er.
Vittnen kan vara vänner eller släktingar.
Det kan också vara personer
som arbetar hos kommunen.
De som är vittnen måste ha fyllt 18 år.

I Rättvik finns 5 vigsel-förrättare.

Kommunen tar inte betalt för en borgerlig vigsel.

Kontaktinformation

E-post
rattvik@rattvik.se

Relaterad information

Vigselförrättare (ej lättläst)

Socitetspaviljongen vid Hvilan
(ej lättläst)

Persborgs brygga (ej lättläst)

Långbryggan (ej lättläst)

Fäbodar (ej lättläst)