Rättviks kommun
Inloggning för skribenter
Personalinloggning mejlprogram

Lättläst om folkhälsa

Kommunen arbetar för att alla som bor här ska må bättre.
Vi ordnar så du får lära dig hur du kan må bättre.

Vi vill att du som bor här ska kunna träffa andra människor och göra saker tillsammans med dem.

Vi ordnar också så du gratis får prova olika sätt att träna kroppen på.

Vi ordnar så du får lära dig att till exempel inte ramla hemma.
 

Du ska må bra på jobbet.
Vi möts på arbetsplatser för att hjälpa dig att må bättre på jobbet.
 

Vårt mål är en rökfri kommun.
Tobak är mycket farligt för dig.
Vi vill inte att någon ska börja röka.
Vi kan också hjälpa dig att sluta röka.

Den som använder tobak dricker
ofta mer sprit än den som inte
använder tobak.

Människor kan bli dumma i huvudet och
göra dumma saker av att dricka sprit.

Vi vill inte att du ska bli dum i huvudet
eller att du ska göra dumma saker
när du dricker sprit.
 

Den som använder tobak eller dricker mycket sprit har lättare för att testa knark.
Vi vill inte att någon ska använda knark.
Du kan dö av att testa knark.

Vi vill att politiker och chefer ska tänka på människors hälsa innan de fattar beslut.

Kontakt

Folkhälso-samordnare och

drog-förebyggare

Iréne Sturve

telefon-nummer 0248-70 227

Information

Varannan vatten (ej lättläst)