Rättviks kommun
Inloggning för skribenter
Personalinloggning mejlprogram

Att röra på sig

Asfalterad förlängning av Långbryggan. Vi ser människor som promenerar.

Människor promenerar på Långbryggan i Rättvik. Foto: ©, Yvonné Öhrnell.

Det kan kännas jobbigt att röra på sig och bli varm och svettig. Men vi behöver röra på oss minst en halvtimme om dagen. Då kan vi promenera, dansa, simma eller göra något annat kul.

Många människor är tjocka och rör på sig för lite, för att de åker bil så ofta och har ett arbete där de inte behöver använda kroppen. Och för att det finns mat att köpa nära som inte är nyttig.

Många behöver stöd för att komma igång och att röra på sig och komma på något att göra som de trivs med.


En grön silhuett av ett dansande par.

Så här kan du göra för att röra på dig


Rör på dig minst en halvtimme om dagen. Det räcker bra med en promenad. Du kan också gympa, jogga, simma eller göra något annat roligt.

Om du tycker om att träna hårt kan du vila varannan dag.

Börja med något enkelt som är lätt att göra.

Det kan vara att arbeta i trädgården eller att gå istället för att åka buss till skolan eller jobbet.

Gör det tillsammans med någon så är det lättare att komma igång.

Börja med en kort promenad och gå lite längre varje vecka.

Träna inte när du är förkyld.

Gå i trapporna istället för att ta hissen.

Cykla eller gå istället för att åka bil eller buss.

Gå av bussen vid hållplatsen före den hållplats du brukar gå av vid och gå hem istället.

Promenera med stavar.

Prova en sport som verkar kul.

Kontakt

Folkhälsostrateg och drogförebyggare

Irene Sturve

0248-70 227