Rättviks kommun ligger i Dalarna,
i mellersta Sverige.
Dalarna är ett landskap i Sverige.
I Dalarna finns det 15 kommuner,
Rättvik är en av kommunerna i
Dalarna.
I Rättviks kommun bor nästan
11 000 personer.
I samhället Rättvik bor 4 100 personer.
I kommunen finns det också tre
större orter.
Det är Vikarbyn, Boda och Furudal.
I Vikarbyn bor 1 200 personer.
I Boda bor 350 personer och i Furudal
400 personer.
Rättvik ligger vid Siljans östra strand.
Siljan är en sjö.